Artikel

Business Intelligence og kunstig intelligens (BI & AI)

Business Intelligence gør data til værdigfuld indsigt

Business intelligence fremmer viden om parkering

Plads til parkering er i høj kurs i det offentlige rum. Ingen har lyst til at se gader og torve fyldt med parkerede biler. Og når mobilitet og livskvalitet samtidig ligger højt på den offentlige dagsorden, bliver det altafgørende at planlægge effektiv og tilstrækkelig parkeringskapacitet i dertil indrettede parkeringsfaciliteter. 

data_og_viden_Q-Park

Hvem har brug for at viden om parkeringskapacitet?

Alle, som er en del af mobilitetskæden:

  • Eventplanlæggere har brug for at kende den ledige parkeringskapacitet på bestemte dage og tidspunkter for at indhente tilladelser til events fra lokale myndigheder. 
  • Prisen for parkeringsfaciliteter skal medregnes i investeringer i nybyggeri. Ejendomsudviklere skal budgettere med mellem €15.000 og €50.000 pr. parkeringsplads i nybyggede parkeringsfaciliteter. Derfor er indsigt i sammenlignelige projekter uvurderlig, når det skal beregnes, hvor mange parkeringspladser, det er nødvendigt at bygge. 
  • Regeringer og kommunalbestyrelser, som planlægger infrastruktur og anlægsopgaver har brug for data for at planlægge et tilstrækkeligt antal parkeringspladser til besøgende og beboere. 
  • Lokale myndigheder har brug for viden om de lokale virksomheders behov for parkering for at skabe den rigtige balance med kontorer og fritidsaktiviteter. 
    Udbydere af navigationssystemer har brug for realtidsdata for hurtigt at kunne sende bilister til ledige pladser. 

Q-Park har tallene fra business intelligence

Q-Parks BI-platform bliver opdateret med data hvert kvarter. Så detaljeret et overblik giver os mulighed for at:

  • Kategorisere parkeringsanlæg, sætte benchmarks og sammenligne resultater inden for en kategori;
  • Visualisere brugen af anlæggene i grafer og heatmaps og dermed gøre det nemt for en række interessenter at sammenligne og træffe informerede beslutninger;
  • Analysere os frem til forudsigelser om spidsbelastninger i belægning;
  • Forstå hvor meget tid og hvor mange penge, bilister i gennemsnit bruger på parkering, og 
    • Bekræfte værdien at et parkeringsanlæg i et byområde
    • Gøre det muligt for partnere i detailhandelen og inden for fritid og underholdning at skabe intelligente marketingkampagner
  • Beregne om den nuværende parkeringskapacitet er tilstrækkelig til at opfylde det behov, som bliver skabt af nuværende og planlagte kommercielle satsninger;
  • Måle effekten af parkeringsregler, prisstruktur og ændringer i infrastruktur. 

Visualiseret data understøtter intelligent beslutningstagning

Parkering_belægning_pr_ugedag_heatmap_togstation

Dette billede er et heatmap for et parkeringsanlæg, som betjener en togstation. Vi ser, at anlægget begynder at blive fyldt mandag til fredag fra kl. 6:00 og derefter langsomt tømmes til en belægning på ca. en tredjedel om aftenen. Fordi størstedelen af kunderne tager toget på arbejde, falder belægningen i weekenderne.

parkering_belægning_typisk_togstation

Linjegrafen viser besøgslængden. Data kan akkumuleres over forskellige perioder for at få langtids- og korttidsperspektiver. Det viser, at der er rigelig parkeringskapacitet i weekenderne, hvis der bliver afholdt et event i nærheden af dette anlæg. 

Parkering_belægning_pr_ugedag_heatmap_shopping

Dette er et heatmap for et parkeringsanlæg i et butiksområde, hvor belægningen topper om lørdagen, og butikkerne ikke holder åbent om søndagen. Den tilsvarende linjegraf viser, at nogle af de kunder, som kører ind i anlægget om lørdagen, også bliver i området om aftenen. 

Udover belægningsrater og besøgslængde er det også muligt at adskille abonnementskunder fra korttidskunder, ligesom det er muligt at sammenligne gennemsnitlig og maksimal belægning over tid. 

parkering_belægning_typisk_shoppingområde

Informationsværdikæden

Q-Parks BI-platform er mere end blot en række værktøjer og grafer. Det er et organisk system, hvor medarbejdere fra forskellige discipliner samarbejder for at skabe værdi for marketing, salg, kommercielle partnere, projektudviklere, kommuner og ejere af parkeringsanlæg. 

Q-Parks nye end-to-end dashboard til dataforvaltning og analyse samler data fra mange kilder. Medarbejdere i hele forretningen kan søge I systemet for at få indblik og viden. 

 
Q-Park og vores partnere har nu en større forståelse for parkeringsanlæggenes drift og kundeadfærd. Vi kan bruge denne viden til at løfte udviklingen i indre byområder, strømline og nytænke forretningsprocesser, bringe livskvalitetskoncepter til live, opdage nye indtjeningsstrømme og afbalancere risiko med udbytte. 
 

Databaserede handlinger

Når BI gør data til information, kan vi identificere nye muligheder og implementere effektive strategier for intelligent indrettede byer og ejere af parkeringsanlæg.
 
Denne databaserede viden skaber en konkurrencefordel og giver langsigtet stabilitet for både den offentlige og private sektor. 
Q-Parks BI-platform kombinerer interne og eksterne data for at danne et komplet billede, som giver viden, som ikke ville kunne findes i noget enkeltstående datasæt. 
 

Den næste nyskabelse = Kunstig intelligens (AI)

Q-Parks næste nyskabelse bliver at integrere forstærkede analyser (augmenter analytics) med vores BI-platform. Denne afgørende innovation vil udvide den ekspertise, som vi deler med vores partnere, og forbedre vores effektivitet ved at lade alle parter lære, tilpasse sig og være forud for markedets behov. Hurtigt og dér, hvor intelligente beslutninger er mest nødvendige. 

 

Seneste nyheder

  • Infrastruktur, logistik, konstruktion og funktion
    | Samarbejde er altafgørende for intelligente løsninger i infrastruktur
    Læs mere
  • Husk P-skiven
    | Snart er det tid til at stille urene og p-skiven
    Læs mere
arrow
Online betalingsmuligheder
American Express
Dankort
Maestro
Mastercard
Visa