Opladning af elbiler kræver mere, end man skulle tro
Det kræver mere end en stikkontakt i væggen
Elbiler er kommet for at blive og i modsætning til fortidens køretøjer, som kan fyldes med flydende brændstof på mindre end fem minutter, kræver elbilerne lidt mere. Derfor vil deres ejere selvfølgelig gerne kunne oplade bilerne, mens de selv laver noget andet.
Det skaber et behov for ladestationer, som kan bruges, mens bilerne holder parkeret; parkeret i offentlige parkeringsanlæg, på virksomheders parkeringspladser og ved folks hjem.
Siden de første elbiler kom på gaden, har Q-Park udviklet nye tiltag for at imødekomme dette behov så effektivt som muligt. Men det er vigtigt at vide, at det ikke er helt så enkelt at skabe en opladningsinfrastruktur, som det lyder. Det kræver meget mere end blot en stikkontakt i væggen.
Både offentlige og private parter skal være opmærksomme på:
- Elnettes kapacitet
- Andelen af vedvarende energi i elnettet
- Problemstillinger og innovationer inden for opladningsinfrastruktur
- Anlægsinvesteringer i infrastruktur og bygninger
- Kommende bygningsdirektiver og regulativer
Elnettets kapacitet
Elforsyningen til bygninger i Europa er typisk 3-faset stærkstrøm. Det giver 230 V x 16 A x 3 = 11,040 Watt (11 kW). Det er generelt nok til at drive de fleste apparater i en almindelig bygning (så som et parkeringsanlæg), en kontorbygning eller et hjem.
Virksomheder, som har større behov, end den almindelige strømforsyning kan klare, kan søge om ekstra kapacitet – med andre ord en anden eller tredje elforsyning. I tætbefolkede byområder kan den slags behov ikke altid imødekommes, da elnettet simpelthen ikke har den nødvendige kapacitet. Efterhånden som elopladning bliver nødvendig stort set overalt, bliver elnettets kapacitet en seriøs udfordring.
Et eksempel: en gennemsnitlig 'uden-for-hjemmet' ladestation trækker 7.6 kW, hvilket betyder, at et parkeringsanlæg er nødt til at søge om ekstra kapacitet på 11kW bare for at drive to ladestationer. Men hvad så, når der skal strøm til en flåde af 20 eller 50 elbiler?
- Byboere, lokale elbilflåder og pendlere vil være garanteret muligheden for at oplade deres biler, så de kan starte deres rejse på en fuld opladning.
- Gæster med elbiler vil have en parkeringsplads med mulighed for at lade for at minimere deres frygt for at løbe tør for strøm og ikke kunne nå langt nok.
Det kræver kommercielt levedygtige løsninger
Der er stadig mange spørgsmål, som skal besvares:
- Hvilken type parkeringskunder har hvilken type af ladebehov – og hvorhenne?
- Hvordan kan vi sørge for tilstrækkelig elkapacitet til at dække behovet for opladning af elbiler?
- Hvordan kan vi håndtere nuværende og kommende direktiver og lovgivning? For eksempel:
- Nye parkeringsanlæg: 10% af alle p-båse har ladestandere fra 2021.
- Nuværende parkeringsanlæg: 10% af alle p-båse har ladestandere fra 2025.
- Hvilke fremtidssikrede serviceudbydere til elbiler skal vi samarbejde med?
- Hvordan sikrer vi, at vores ladestandere er fremtidssikrede?
- Hvilke ladeløsninger virker bedst under hvilke forhold? Der er adskillige muligheder:
- Standardopladning
- Intelligent opladning
- Belastningsafbalancering (statisk eller dynamisk)
- Hvordan øger vi andelen af vedvarende energi?
- Hvilke muligheder og trusler vil fremskynde de nødvendige investeringer?
Innovative løsninger
Hvert parkeringsanlæg er unikt og kræver en individuel løsning. Vi trækker på vores erfaring og ekspertise og bruger de innovationer, vi i de seneste år har udviklet inden for elbilopladning, for at finde den mest opnåelige og kommercielt levedygtige løsning til hvert parkeringsanlæg.