Q-Parks model for livskvalitet i byerne
En strategisk 360°model for bæredygtighed
Et dynamisk miljø
Ejere og operatører af parkeringsanlæg arbejder, som mange andre virksomheder inden for infrastruktur i et dynamisk miljø. De skal reagere dynamisk på eksterne hændelser og bæredygtighedstrends, fastholde og styrke deres position ved altid at se og imødekomme udviklingen med fremsynede og ansvarlige strategier.
Integrerende mobilitet
Ejere og operatører af parkeringsanlæg tjener samfundet ved at være en integrerende del af byernes mobilitetspolitik. For at opnå dette er det vigtigt at føre en fair prispolitik, at sørge for at informere om ledige parkeringspladser og tilbyde alternative transportformer. De ved, at en kontinuerlig dialog med interessenter er afgørende for at sikre, at alles behov er taget i betragtning.
Indflydelse på samfundet og interessenter
For Q-Park betyder det, at den værdi, som vi skaber, opfanger, deler og fastholder skal kunne spores direkte til vores forretningsmodel. Vores finansielle resultater skal sikre, at vi fortsat kan skabe værdi for samfundet på lang sigt ved at forbedre fremkommelighed og livskvalitet i byområderne.
Derfor har Q-Park udviklet en integrerende model for livskvalitet i byerne med et 360° perspektiv for at skabe et gennemskueligt rammeværktøj for vores værdier og bæredygtighedsaspekter. Modellen er nem at forstå, bruges interaktivt og integrerer alle Q-Parks aktiviteter.
At forbedre livskvaliteten i byerne er vores forretning
Vores forretning handler om at forbedre livskvaliteten og bæredygtigheden i byer ved at tilbyde parkeringsanlæg. Alle aktiviteter kan placeres i en af de fire kvarter kvadranter, hvilket gør det enklere at skabe værdi for både interessenter, bilister og samfund.
Q-Park skaber blandt andet værdi igennem vores:
- parkeringsanlægs funktionalitet – nem adgang (også for folk med begrænset mobilitet), parkering væk fra gadeplan, integration med trafikknudepunkter og service døgnet rundt
- innovationer inden for parkering – kontaktløse betalinger, PaSS (Parking as a Smart Service), opladning til elbiler og oversigter over forretningsdata
- investeringer i bæredygtighed – LED-program, energineutrale parkeringsanlæg og samskabelse i infrastruktur
Fire værdier
Q-Parks livskvalitetsmodel er baseret på fire værdikvadranter:
- At skabe værdi
- At opfange værdi
- At dele værdi
- At fastholde værdi
Q-Parks livskvalitetsmodel er en holistisk visuel fremstilling, og dens enkelthed tydeliggør kommunikation om CSR-strategi, målsætninger og opnåede mål.
Modellen har tre lag:
- Det indre lag er et strategisk lag, som indeholder de fire kerneværdier. Alle værdier er ligestillede og giver et balanceret og integreret 360° overblik over hvem, hvad og hvordan, vores virksomhed påvirker.
- Det andet lag er det taktiske lag, som viser vores kritiske succesfaktorer.
- Det tredje, ydre lag er det operationelle lag, hvor Q-Park har defineret KPIer.
At skabe værdi
Q-Park er passionerede omkring plads. Plads til natur, fritid og kultur. Vi er passionerede omkring at hjælpe mennesker med at komme rundt. Vores parkeringsanlæg lader lokalsamfund trives og vokse og giver dem rigeligt plads til at bevæge sig.
Q-Park skaber værdi for vores interessenter med parkeringsanlæg i bygninger skabt til formålet i varierende afstand fra bymidten og med balancerede prisstrukturer. Q-Park bidrager til:
- tilgængelighed til bekvemmeligheder som offentlig transport, hospitaler, butikker og begivenheder;
- at mindske søgetrafikken efter et sted at parkere;
- at frigøre offentlig plads til parker, torve og pladser;
- muligheder for at reducere gadeparkeringen;
- at hjælpe bilister med at træffe oplyste valg;
- at skabe bæredygtige parkeringsløsninger;
- at mindske statsstøttet parkering ved at bruge brugerbetalingsprincippet.
Parkeringsfaciliteter ved transportknudepunkter er et andet eksempel på, hvordan vi skaber værdi. Parkering ved transportknudepunkter lader folk fortsætte deres rejse med offentlig transport, hvilket mindsker trafikmængden i indre byer og reducerer udledning af udstødningsgasser.
At opfange værdi
Q-Park opfanger værdi til offentlige og private ejere af parkeringsanlæg ved at tilbyde et udvalg af kontrakttyper og tilbud. Q-Park driver parkeringsanlæg, som vi ejer, har på bevilling, lejer eller har på operatørkontrakter.
Det involverer at tilbyde en række parkeringsprodukter til forskellige kundegrupper. Q-Park betjener omkring 1 million kunder hver eneste dag.
- De fleste ankommer og ved, at deres bil vil holde sikkert og tæt på det sted, hvor de ønsker at være. De trækker en parkeringsbillet eller bruger deres betalingskort for at komme ind og ud af parkeringsanlægget.
- Kunder, som gerne vil planlægge, eller som ved præcis hvor, de vil hen, kan booke deres parkering på forhånd og finde rutevejledninger på vores lokale hjemmesider.
- Til de kunder, som parkerer hos os ofte, har vi en bred vifte af økonomisk fordelagtige abonnementsløsninger.
Hjemmesiden indeholder også detaljer om de servicer, som vi tilbyder i de enkelte parkeringsanlæg – eksempelvis prisstrukturen og hvor de kan oplade deres elbiler, så kunder kan træffe en velinformeret beslutning om, hvor de skal parkere.
At dele værdi
Det er Q-Parks mål at tilbyde vores besøgende så mange informationer som muligt om vores parkeringsanlæg både i selve anlægget og på forhånd via vores lokale hjemmesider.
Vi har skabt et nyttigt sted til alle de informationer i vores nyligt opgraderede back-officesystemer, som føder vores lokale hjemmesider. Udover at nævne interessepunkter i nærheden, indeholder den tilgængelige information blandt andet:
- antallet af parkeringspladser inkl. handicapparkering
- indkørselshøjden
- antallet af ladestationer
- priser, booking-muligheder og abonnementsløsninger
- tilgængelige servicer så som hjertestartere og toiletter
Og lad os ikke glemme udvalget af digitale servicer, som gør livet lettere.
- Fritidsaktiviteter og butikker kan tilbyde deres kunder digital parkeringsvalidering.
- Kunderne kan komme ind og ud af parkeringsanlæggene ved hjælp af deres betalingskort, hvilket er både nemt og hurtigt.
At fastholde værdi
Q-Park stræber efter at skabe æstetiske indretninger og facader på vores anlæg enten som et kunstnerisk udtryk eller for at passe ind i omgivelserne. I mange af vores projekter i de indre byområder så som Deansgate North i Manchester og Handelsbeurs i Antwerpen har vi bibeholdt den arkitektoniske arv.
Vi bestræber os på at fastholde værdi igennem samskabelse. Vi samarbejder med udbydere af parkeringsbetalingsservicer så som EasyPark og Yellowbrick, som ønsker at kombinere deres gadeparkering og betalingsløsninger med parkering i parkeingsanlæg.
Det er også vores målsætning at fastholde værdi ved at skrive artikler og udgive vores ekspertise om parkeringsbranchen. Og med vores compliance-program, medarbejdertræningsprogram og sundheds- og sikkerhedsprogrammer søger vi at fastholde vores kollegaer og vores omdømme.
Hele Q-Parks CSR-rapport fra 2018 er tilgængelig her: http://csrreport2018.q-park.com/