Showcase

Transformation: Private parkeringsanlæg til offentlig brug

Q-Park République er forvandlet fra nedslidt privat parkeringsanlæg til moderne anlæg med offentlig adgang. I Danmark hjælper Q-Park også ejere af private parkeringsanlæg med at optimere brugen af parkeringskapaciteten i anlæg, som er åbne for både private og offentligheden. 

Optimering af privat parkeringskapacitet med offentlig adgang 

Nedenfor kan du læse om den imponerende forvandling af Q-Park République i Chartres, Frankrig fra nedslidt privat parkeringsanlæg til et topmoderne anlæg med offentlig adgang. I Danmark hjælper Q-Park også ejere af private parkeringsanlæg med at optimere brugen af parkeringskapaciteten i anlæg, som er åbne for både private brugere og offentligheden.

Det har vi f.eks. gjort med Lighthouse i Aarhus. Bygningen indeholder et moderne P-anlæg, hvor beboere enten kan købe eller leje en parkeringsplads med direkte adgang til deres boliger. 

Anlægget er ved hjælp af kontaktløs kameraparkering og digitale P-tilladelser tilgængeligt for offentligheden, så kapaciteten udnyttes optimalt. 
Beboere med købte eller lejede parkeringspladser har en digital P-tilladelse i Q-Parks eget system e-park. Tilladelsen kan nemt administreres af beboeren selv, og kan ændres med det samme, hvis man f.eks. kører i en lånebil. Bilernes nummerplader aflæses ved ind- og udkørsel og kobles med P-tilladelsen, så alt foregår helt kontaktløst. 

Er der ledig kapacitet i anlægget, kan bilister uden P-tilladelse benytte anlægge og betale med enten kreditkort eller betalingsapp. Er anlægget fyldt, lukkes adgangen for bilister uden P-tilladelse helt enkelt ned, indtil der igen er ledige båse. 

På den måde er kapaciteten i parkeringsanlægget altid udnyttet optimalt helt uden gener eller besvær for husets beboere. Parkeringsanlægget i Lighthouse bliver inden længe en del af den kommunale parkeringshenvisning i Aarhus Ø.

Både beboere og offentlige brugere kan få hjælp og vedledning fra Q-Parks centrale, døgnbemandede servicecenter alle årets dage.

Den samme løsning er implementeret på det nærtliggende SHIP.

Q-Park République – Fra forældet privat parkering til moderne offentligt parkeringsanlæg

Transformation fra privat parkering til offentlig Q-Park parkering

Q-Park République, som ligger i hjertet af Chartres, er blevet omlagt fra privat parkering til et parkeringsanlæg med offentlig adgang og åbnede første gang bommen for offentligheden i september 2020. 

Chartres er hovedstaden i Frankrigs Eure-et-Loir Department ca. en times kørsel vest for Paris. Byen er berømt for sin dygtigt bevarede gotiske katedral, hjemsted for talrige museer og også kendt som hovedstaden for lys og parfume. 

Chartres tiltrækker årligt omkring en million besøgende fra hele verden, og der er ikke overraskende et voksende behov for parkering i bymidten.

I stedet for at bygge nye parkeringsanlæg besluttede Q-Park og Chartres Métropole at konvertere og opgradere den eksisterende infrastruktur – Q-Park République.

Q-Park Republique på kort

Dette nyligt forvandlede parkeringsanlæg ligger ideelt placeret ved siden af togstationen lige uden for gågade-zonen og inden for gåafstand til de primære attraktioner i området. 

Q-Park République, som nu er tilgængelig for offentligheden, er et stort aktiv for bymidten. Anlægget er del af en intelligent vision for mobilitet i byområder i 2020 og fremadrettet. 

 

Q-Park som mobilitetspartner

Med vores erfaring, forretningsdata og beregningsværktøjer hjalp vi Chartres Métropole med at beregne den nødvendige samlede parkeringskapacitet for bymidten inkl. de fremtidige parkeringsbehov for Chartres Gare (togstationen). Understøttet af vores beregninger imødekommer Chartres Métropole det stigende behov for parkering ved at: 

  • Transformere et forældet privat parkeringsanlæg (oprindeligt bygget i 1979) til et offentligt tilgængeligt parkeringsanlæg med 577 parkeringsbåse. Et ansvarligt valg.
  • Reducere størrelsen på nybyggeriet for Chartres Gare fra 1.500 til 1.090 parkeringsbåse. En betydelig besparelse.
 

Omlægning fra privat til offentlig

Trappeopgang i Q-Park Republique
Lyse og luftige trappeområder

At transformere et privat parkeringsanlæg til et anlæg med offentlig adgang er en intelligent brug af ressourcer; det er prisbilligt og socialt ansvarligt. Det optimerer eksisterende parkeringskapacitet med en minimal miljøpåvirkning. De positive effekter af at renovere en eksisterende bygning er bl.a.:
  • at begrænse direkte og indirekte miljøpåvirkning
  • at undgå tungt byggearbejde
  • at minimere støjgener og forstyrrelser

Q-Park har fokus på bæredygtig udvikling, og det er bedre at åbne op for eksisterende parkeringskapacitet frem for at bygge nyt. 

Der er ikke gået på kompromis med Q-Park kvaliteten i denne omlægning. Den eksisterende bygning er blevet fuldt opgraderet, og vi har udstyret alle fire etager af parkeringskælderen med alt det moderne udstyr og den teknologi, som vores kunder er vant til og forventer. 

De materialer, som er anvendt til renovationen, er valgt på grund af den minimale sundhedsrisiko, gode slidstyrke og holdbarhed og deres miljøvenlige egenskaber. F.eks.:

  • Maling uden flygtige organiske forbindelser
  • Maling og gulvbelægninger med høj densitet
  • Skridsikre zoner i hjørner og på ramper
  • Flisebelagte trapper, som nemt kan gøres rene

Moderne og compliant

For at leve op til de nuværende sikkerhedsregulativer og opdatere bygningen til nutidige standarder har Q-Park gennemført en række essentielle ændringer for at gøre den private bygning til et offentligt parkeringsanlæg. Det moderniserede anlæg er udstyret med:

  • Et avanceret sprinklersystem
  • Reservegenerator;
  • Nyt ventilationsudstyr
  • Opgraderet røgudsugningssystem
  • Opgraderede elektriske installationer

 

Fodgængervejene er blevet omstruktureret for at gøre adgang nemmere. Det involverede:

  • At nedrive de gamle 90 cm brede trapper og erstatte fodgængeradgangen til de underjordiske parkeringsdæk med 140 cm brede trapper
  • At installere en elevator med glasfront
  • At omdanne parkeringsdæk, forkorte evakueringsveje og etablere nødudgange for fodgængere;
  • At placere 12 handicapparkeringsbåse på niveau -1;
  • At skabe et sikkert venteområde på niveau -1 til brug i nødsituationer

For fodgængere
Tydeligt markerede ruter for gående og indretning med glas

Kvalitet og sikkerhed

Vores kvalitets- og sikkerhedsfunktioner er designet til at sikre, at kunder føler sig sikre, når de forlader eller kommer ind i parkeringsanlægget til fods.

Q-Park parkeringsudstyr med den nyeste teknologi
Parkeringsudstyr med den seneste teknologi

 Sikkerhedsforanstaltninger for gående inkluderer:

  • Tydelige markeringer i gulvet
  • Fri udsigt og skillevægge af glas
  • God belysning i fodgængerområder
  • Glasdøre og elevatorer med glasfronter

Anlægsdata:

  • 4 underjordiske niveauer
  • 577 parkeringsbåse
  • 12 handicapparkeringsbåse
  • 20 sikrede cykelparkeringspladser
  • 10 parkeringsbåse til motorcykler
  • 4 parkeringsbåse til opladning af elbiler
  • LED belysning med intelligent styring (som reducerer elforbruget med 30%).

Cykelparkering i Q-Park
Sikret cykelparkering

Det renoverede parkeringsanlæg er udstyret med Q-Parks nyeste PaSS PlatePay teknologi. Det gør alting endnu nemmere for bilister ved at muliggøre:

  • Online reservation af korttidsparkering
  • Kontaktløs ind- og udkørsel med nummerpladegenkendelse
  • Forbindelse til et e-valideringssystem, som giver butikker mulighed for at tilbyde deres kunder betalt parkering.

Q-Park République er også tilknyttet Q-Park Control Room (QCR). Kunder, som har brug for assistance, kan bruge en serviceknap og få hjælp med det samme fra et dedikeret kundeserviceteam 24/7.

Q-Park servicecenter
 Q-Park Control Room (QCR)

Denne unikke transformation af parkeringsanlægget har været meget omkostningseffektiv. Prisen pr. parkeringsbås endte på EUR 5.000. Det er betydeligt mindre end prisen for et nybygget undergrundsparkeringsanlæg, som koster mellem EUR 25.000 and EUR 40.000 per. parkeringsbås.

En anden fordel ved at omlægge eksisterende parkeringskapacitet er den korte tid fra tegnebræt til åbning. Det tog i alt ca. 12 måneder (ikke inklusiv forsinkelser på grund af corana-pandemien) at transformere dette 40 år gamle anlæg til et moderne parkeringsanlæg med offentlig adgang. Det tager normalt mindst dobbelt så lang tid at anlægge en parkeringskælder. 

 

Seneste nyheder

  • Sommertid 2024
    | Husk sommertid på søndag og undgå en hilsen fra P-vagten
    Læs mere
  • Nu falder sneen!
    | De fleste af os går nok og håber lidt på en hvid jul, selvom det hvide tæppe af sne ofte giver lidt udfordringer i trafikken. Og hvordan er det nu med reglerne for parkering i snevejr?
    Læs mere
  • Husk p-skiven på søndag!
    | Efter sommerens slutspurt har efteråret endeligt taget over, og allerede på søndag sætter vi urene tilbage igen. Det er starten på sæsonen for p-skiver og ure, der ikke helt stemmer. 
    Læs mere
arrow