Der er ofte mange parter involveret i sideløbende projekter i små byområder.
Dette er i høj grad tilfældet i området Rijnhaven i Rotterdam, som både dækker over Katendrecht og Wilhelminapier.
Med byplanlægning og inspirerende projekter er det blevet et af det mest trendy områder i Rotterdam, hvor stærkt tiltrængte nye boliger er kombineret med grønne områder og liveability. Den totale renovering af området blev påbegyndt i starten af det nye årtusinde og er endnu ikke færdiggjort.
Men området summer allerede af liv, og har mange nye iværksættere, som stort set alle passer ind i konceptet “kulinarisk, kreativ og kulturel”. Beboere tiltrækkes af luksuslejligheder, beliggenheden tæt på vandet og udsigten, mens besøgende i området bliver tiltrukket af de mange barer og restauranter, biografen og de regelmæssige kulturbegivenheder.
Rijnhaven-distriktet
Alle disse projekter med butikker, hoteller, fritidsaktiviteter og lejligheder skal indeholde et vist antal parkeringspladser. Og fordi de nye bygninger er højhuse, nogle med helt op til 10 etager, er der absolut ikke plads til det nødvendige antal p-pladser på gaden.
En effektiv infrastruktur er nødvendig for at kanalisere besøgende og beboere ind i parkeringsanlæg over og under jorden. Det er en stor fordel at have en parkeringsoperatør med den ekspertise og erfaring, som er nødvendig for at koordinere med mange ejendomsudviklere, til at realisere effektive parkeringsløsninger, når der er brug for at:
- minimere infrastrukturens pris og påvirkning af det offentlige rum
- optimere parkeringskapaciteten til at servicere mange forskellige behov
- maksimere trafiksikkerheden og effektiviteten for dem, der parkerer
Q-Park er allerede involveret i dette distrikt og driver en række parkeringsanlæg i området (De Rotterdam, Boston & Seattle og the Maastoren).
Tre intelligente infrastrukturløsninger
- Renovering: Bay House, Stilwerk og Jumbo
- Nybyggeri: The Sax og Boston & Seattle
- Ombygning: Fenix I & II
Renovering
For at servicere the Bay House, Stilwerk og Jumbo
Allerede etableret underjordisk parkeringsanlæg i to niveauer
The Bay House-projektet har allerede et underjordisk parkeringsanlæg i to niveauer, som blev bygget, i byggeriets opstart.
Ifølge de nye planer skal parkeringsanlægget servicere beboerne og hotelgæster i the Bay House, the Stilwerk Designcenters besøgende og folk, der køber ind i Jumbo Foodmarket. Planerne bibeholder efter kommunens ønske også områdets karakter inklusiv det historiske Santos coffeehouse og en smuk træ-allé.
Q-Park og de forskellige projektudviklere har slået sig sammen og kombineret den påkrævede parkeringskapacitet for alle projekterne i ét anlæg med én indkørsel og én udkørsel i stedet for at lave individuelle anlæg.
Det kræver mindre anlægskapital og forkorter byggeprocessen, men træ-alléen:
- stadig kun har én vejbane i hver retning
- holdes fri for blokeringer og trafikken kan flyde uhindret
- er sikker for gående og cyklister
Tegning af det nyudviklede Santos coffee warehouse
Det historiske Santos coffee warehouse, et vartegn for Katendrecht og et nationalt monument, bliver ombygget til et designcenter.
Stilwerk, det tyske designstormagasin vil huse 20 designbutikker i den fredede bygning og skabe 22 luksus penthouselejligheder på taget.
Nye planer for det underjordiske parkeringsanlæg i to niveauer.
De nye planer for det underjordiske parkeringsanlæg i to planer tager højde for to muligheder for en enkelt ind- og udkørsel med fokus på at skabe en effektiv infrastruktur og effektiv parkering for en lang række brugere.
Den ekstra parkeringskapacitet til højre skal servicere Jumbo og Stilwerk. Der vil blive anlagt en underjordisk gangsti til fodgængere med rullefortov, så handlende ikke behøver at krydse den trafikerede gade.
Nybyggeri
Kombineret parkering for The Sax og Boston & Seattle
Over for Bay House og på den anden side af Rijnhaven-havnebassinet er det planlagt yderligere to etagebyggerier til beboelse, Havana & Philadelphia, som er sidste fase af udviklingen af Wilhelminapiers sydside.
Tegning af The Sax
Det ene tårn vil være halvt så højt som det andet, og på afstand vil de to bygninger ligne en saxofon. Heraf navnet – The Sax.
Bygningerne bliver opført mellem New Luxor-teateret og Boston & Seattle-komplekset. Boston & Seattle og Havana & Philadelphia får et delt parkeringsanlæg med én samlet ind- og udkørsel.
Dette design er en fordel for alle involverede. Gadens infrastruktur holdes overskuelig og simple, og der er nem adgang og rigelig kapacitet i ét optimeret parkeringsanlæg – en løsning, som forkorter byggeperioden, mindsker omkostninger og skåner miljøet. Derudover er det den løsning, som påvirker trafikken i området mindst muligt.
The Saxs parkeringsanlæg får tre underjordiske niveauer, det nederste forbeholdt beboere og to offentlige. Adgang til anlægget forbindes til det eksisterende parkeringsanlæg under Boston & Seattle, så parkeringsanlæggene deler ikke kun ind- og udkørsel men også bomanlæg og betalingsautomater.
Beboere vil blive opfordret til at bruge det nederste niveau, idet elevatorer fra denne del af parkeringsanlægget fører dem direkte til beboelsesetagerne ovenover. Af sikkerhedsmæssige hensyn får elevatorer og trapper fra gadeniveau ikke adgang til beboerparkeringen eller lejlighederne.
The Sax kommer til at dele ind- og udkørsel med Boston & Seattle
Ombygning
Længe leve Fenix I & Fenix II
I 1923 da Fenix lagerbygningen åbnede sine døre på Katendrecht, var det den største lagerbygning i verden. Under Anden Verdenskrig blev havnen ødelagt, og lagerbygningen blev delt i to. Genopbygningen blev påbegyndt i 1950, hvor bygningen fik sit nuværende navn. Nu mere end 60 år senere, skal lagerbygningen ombygges til et nyt formål.
Tegning af Fenix I
I den græske mytologi er en føniks (Fenix) en længelevende fugl, som jævnligt regenererer eller på anden måde bliver genfødt (kilde Wikipedia).
Et lejlighedskompleks er blevet placeret oven på den gamle lagerbygnings originale struktur, mens lagerbygningens facade bevares. Fenix I indeholder butikker og offentlige bekvemmeligheder på gadeniveau og luksuslejligheder på de øverste etager. Der er skabt parkeringsmuligheder for beboere og gæster over jorden inden for de eksisterende fire niveauer.
Den bevarede facade på Fenix I
Q-Park signaturegenskaber i dette anlæg er bl.a.:
- layout fastlagt på baggrund af de bevarede bygningsstrukturer med de originale søjler
- skråparkering og ensrettet trafik
- rampen mellem niveauerne er placeret i midten
- omfattende brug af inddeling i glas og åbent metalnet for øget sikkerhed
- bomanlæg er placeret langt væk fra gadetrafikken, så biler, som venter på adgang til anlægget, ikke holder på vej eller fortov
- ind- og udkørsel er flad, så bilister kan koncentrere sig fuldt ud uden at bekymre sig om at rulle fremad eller bagud på en rampe
Indkørsel til Fenix I med rigelig plads til biler, så de ikke blokerer vejen
Plan for Fenix I, som viser skråparkeringen med sikker ensrettet trafik